Most im. Legionów Piłsudskiego
Jest to żelazny most drogowo-kolejowy, wsparty na 8
betonowych filarach, w chwili ukończenia budowy był najdłuższym mostem w
Polsce. ostał wybudowany w latach 1937-1938. We wrześniu 1939 roku dwa przęsła
mostu zostały wysadzone przez polskie wojsko. Odbudowany w roku 1943 przez
okupacyjne władze niemieckie. W styczniu 1945 roku 60% mostu zostało wysadzone
przez wojska niemieckie w czasie ucieczki. W efekcie Płock pozostał bez mostu
(z mostu im. Legionów Piłsudskiego pozostały zaledwie dwa przęsła). Do czasu
odbudowy mostu w czerwcu 1950 roku zorganizowany został system przeprawowy przy
użyciu statków Smolka i Wodnik oraz przy pomocy pontonów i łodzi.
Wcześniej most znany pod nazwą im. Legionów Marszałka Józefa
Piłsudskiego, decyzją uchwały Rady Miasta Płocka z 27 marca 2012 roku zmieniona
nazwę na Most Legionów Józefa Piłsudskiego [1].
Most w Płocku jest unikalną konstrukcją gdyż różnica
wysokości pomiędzy przyczółkami mostu wynosi osiem metrów tak że przeprawa
wznosi się z płaskiego lewego brzegu na Radziwiu na wysoką skarpę na prawym
brzegu. Z tego powodu każde przęsło jest inne i zostało zaprojektowane
indywidualnie. Przeprawa mostowa powstała zaledwie w dwa lata, gdyż budowana
była jednocześnie przez dwie firmy, które pracowały na przeciwległych brzegach
rzeki i spotkały się w jej środku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz